2 april 2017

Zondag 2 april 2017

Collecten: 1 Diaconaat en Apostolaat 2 Pastoraat

Gemeenteavond over voorgenomen besluit overdracht Grote Kerk aan de Stichting Oude Gelderse Kerk.
De Algemene Kerkenraad (AK) nodigt u allen uit om op donderdagavond 6 april in de Bevrijdingskerk, Ritzemabosweg 18 om 20.00 uur aanwezig te zijn om de gezamenlijke gemeenteavond bij te wonen. U zult dan nader geïnformeerd worden over het voorgenomen besluit van de AK van 21 februari jl. tot overdracht van de Grote Kerk aan de Stichting Oude Gelderse Kerken (SOGK) en u hierover te horen.
De gemeenteavond zal door voorzitter Greet Blom van de AK geopend worden, waarna voorzitter Jan Bakker van het College van Kerkrentmeesters u aan de hand van een PowerPoint presentatie zal informeren over de manier waarop de AK haar voorgenomen besluit heeft genomen.
Voorzitter mevrouw Annelies van der Kolk van de Stichting Oude Gelderse Kerken zal  de gemeente informeren over de wijze waarop de SOGK de belangen behartigt van de kerken die de SOGK onder haar hoede heeft. Vervolgens zal dhr. Ron Verduijn, architect van Van Hoogevest Architecten uit Amersfoort, een PowerPoint presentatie verzorgen over de eerste voorlopige schetsplannen met betrekking tot de herinrichting van de Grote Kerk.
Na de pauze worden de aanwezige gemeenteleden in de gelegenheid gesteld opmerkingen of vragen te stellen over de presentaties en over het voorgenomen besluit van de AK tot overdracht van de Grote Kerk aan de Stichting Oude Gelderse Kerken. We hopen dat er veel gemeenteleden aanwezig zullen zijn. Henny Dolstra, scriba AK

Bevrijdingsdag 2017
Op 5 mei 1945 kwam er in Wageningen een einde aan de bezetting en kwam Nederland weer vrij. Hoe vieren we dat, wat betekent die vrijheid voor ons en hoe vullen we die vrijheid in? Een goede zaak om daarover op de Bevrijdingsdag in onze Bevrijdingsstad van gedachten te wisselen. De gemeenteraad heeft uitgesproken met de viering van de Bevrijdingsdag kleuring te geven aan voor de gemeente belangrijke publieke waarden als verbondenheid, betrokkenheid, solidariteit en diversiteit. Initiatieven vanuit de samenleving passen hierin. Het Platform voor Levensbeschouwing en Religie Wageningen en de bblthk houden hierover een discussie op donderdagavond 6 april vanaf 20.00 uur. De voorzitter van Wageningen45, mr. G.J. de Graaf, leidt het onderwerp in. Na een column van drs. Diepersloot volgt een forumdiscussie met betrokken Wageningers. Inlichtingen 420173. WELKOM!

Palmzondag
De vesper op Palmzondag 9 april (Grote Kerk, 16.30 uur) is bijzonder! Dan zingt het Vocaal Theologen Ensemble de Markuspassie van Willem Vogel, compleet met koordelen, recitatieven en gemeenschappelijk gezongen koralen. Het koor is verbonden aan de Protestantse Theologische Universiteit maar is zeer oecumenisch van samenstelling. Dirigent is Hanna Rijken, liturg ds Erica Hoebe. Welkom!

Bestemmingscollecte 9 april
Op 9 april zal worden gecollecteerd voor de Andreas Manna Stichting (AMS).
Deze stichting voert diaconaal werk uit dat ten doel heeft om in de directe leefwereld van kinderen in Afrika die in nood zijn, ontwikkelingsprojecten op te zetten die tot verbetering moeten leiden van hun levensomstandigheden. De activiteiten van de AMS bestaan vooral uit opvang en zorg voor deze kinderen, de verbetering van het onderwijs, de gezondheidszorg, de landbouw en de drinkwatervoorziening. Zowel in Nederland als in Afrika wordt uitsluitend gewerkt met vrijwilligers.

Goede Vrijdag
In de viering op Goede Vrijdag is een kruismeditatie. Hiervoor mag u een bloem meenemen. Na afloop zullen de bloemen neergelegd worden bij het joods monument aan de Walstraat.

Uitje ‘Koffiekring Bevrijdingskerk’ Ons jaarlijks voorjaarsuitje is gepland op woensdag 19 april, met als reisdoel de zandsculpturen bij Garderen. Er is daar nog meer te zien: er is een beeldentuin, er zijn woondecoraties en tuindecoraties.
Daarnaast o.a. Anton Piek tekeningen, veel in de categorie ‘Kunst en kitsch’, veel snuisterijen uit ‘grootmoederstijd’ en ‘boerenantieke’ karren en werktuigen. Alles is binnen en buiten heel creatief opgesteld, senior vriendelijk en dus rollatortoegankelijk. Wij voorzien een heel interessante dag !
Vertrek is om 10 uur per bus vanaf de Bevrijdingskerk. We denken om ca 16.00 -  16.30 u terug te zijn.
De kosten zijn € 25,- per persoon, bestemd voor entree, koffie met wat lekkers en de lunch.
Eventuele overige consumpties ‘onderweg in het park’ zijn voor eigen rekening.
Voor opgave tot deelname zijn er zes mogelijkheden:
Anneke van Norel    T 0317-410355             E avannorel@hetnet.nl
Diny Hoekman         T 0317-415871             E g.vanelburg@kpnmail.nl
Bas Leeuwenburgh  T 0317-411403             E wilbas @gmail.com

Informeel kennismaken met de wijkgemeente Lukas Bent u nieuw hier in deze gemeente, wilt u andere gemeenteleden leren kennen en weten hoe deze gemeente reilt en zeilt? Dan willen we u graag uitnodigen voor de kerkdienst van 9 april om 10 uur in de Bevrijdingskerk. Aansluitend aan deze kerkdienst is er gelegenheid om bij een kop koffie of thee in een informele sfeer kennis te maken met andere mensen die net als u nog niet zo lang lid zijn van onze gemeente. Een aantal gemeenteleden die actief zijn in het pastoraat en ds. Erica Hoebe zullen ook aanschuiven. Er is dan alle gelegenheid om elkaar beter te leren kennen en om vragen te stellen over de gemeente. Op andere momenten kunt u ook contact opnemen met de scriba: Corrie van Eck, T 357884 E scriba.lukas@gmail.com. U bent in onze gemeente van harte welkom!

Inleveren mededelingen, voorzien van naam en telefoonnummer van de afzender, bij
Ebrina Smallegange, Van der Waalsstraat 48, T 0317 426385, E mededelingenlukas@gmail.com. Ook voor wijzigingen in de informatiegids!