18 november 2018

Zondag 18 november 2018

Collecten: 1 Diaconaat en Apostolaat 2 Kerk en Pastoraat

Gezamenlijke gemeenteavond naar aanleiding van de diensten over rentmeesterschap.
In beide wijkgemeenten was op zondag 21 oktober een kerkdienst met het thema Rentmeesterschap. We hebben nagedacht over de schepping en onze rol hierin vanuit bijbels perspectief.
Woensdag 31 oktober is er over dit thema doorgesproken. We hebben in groepen nagedacht over wat het betekent dat God onze Schepper is en welke verantwoordelijkheid dit aan ons als christenen geeft in de omgang met de aarde. Daarna was er een presentatie over wat wij als Groene Kerk nu doen.
-    Er liggen zonnepanelen op het dak van het dienstgebouw, hiermee besparen we energie.
  • Op de pastorie aan de Huszàrlaan liggen al zonnepanelen, op de pastorie aan de Otto van Gelreweg worden deze na aanpassing van het dak geïnstalleerd.
  • De diaconie is lid geworden van Wageningen Werkt Duurzaam.
  • Daarnaast wordt met een deel van het gewonnen geld van de Virtuele Diaconale Klimaatstraat de zolder van de studentenkamers Markt 17A geïsoleerd.
  • De kerkrentmeesters en de diaconie hebben een offerte aangevraagd voor een uitgebreid energieadvies om het gebouw Markt 17/17A te verduurzamen.
Na de pauze zijn we in groepen aan het werk gegaan met de klimaatkisten van het Groene Wiel. Op kleine schaal werd duidelijk hoe huizen geïsoleerd kunnen worden, auto’s op zonne-energie kunnen rijden, welke lampen welke hoeveelheid energie gebruiken. Geanimeerd werd in groepen hierover verder gepraat.
Het was niet de intentie om op deze avond nieuwe oplossingen te presenteren. Het gesprek met elkaar en elkaar bewust maken van onze persoonlijke verantwoordelijkheid naar God is de doelstelling geweest. We hopen dat we door deze avond weer bewust verder gaan als rentmeesters van Gods Schepping.
Deze avond krijgt zeker een vervolg, u zult hiervan op de hoogte gehouden worden via de weekbrief en de Mededelingen.
De eerstvolgende activiteit rond dit thema is op dinsdag 11 december van 19.30 – 22.00uur. Deze avond staat de film Before the flood op het programma van Vorming en Toerusting. De film wordt nabesproken o.l.v de bekende weerman Reinier van den Berg. U kunt zich nog aanmelden via ventwageningen@gmail.com.

Wijk Eetkring
Donderdag 22 november is de vierde donderdag van de maand, dus eten we samen in de Bevrijdingskerk. U bent welkom in de kerk vanaf 17.15 uur. Na een drankje gaan we rond 17.30 uur aan tafel voor de maaltijd.
U kunt zich opgeven tot 12 uur op maandag 19 november bij Dick Verkerk, 06-16164588 of verkerkd@xs4all.nl. De kosten per maaltijd bedragen € 4,-. Wat we over houden gaat naar een goed doel.
In december is er geen Wijk Eetkring. Op 24 januari 2019 is de volgende Wijk Eetkring gepland.

Voedselbankactie 2018
Met grote dankbaarheid mogen we terugkijken op de voedselbankactie bij Albert Heijn op 10 november. In totaal zijn er 69 kratten ingezameld.
In de winkel werden folders gegeven aan binnenkomende klanten. In de winkel was een Voedselbankeiland ingericht met houdbare producten die de Voedselbank goed kan gebruiken zoals koffie, tandpasta, toiletpapier, blikproducten, etc. Verder konden mensen ook andere producten inleveren, maar geen rook- en drankwaren. Er waren vier ploegen die elk twee uur in de winkel werkten. Bij elk punt stonden een of twee personen, per ploeg zo’n vijf tot zes mensen. De actie liep goed, er werden veel producten ingezameld en de jongeren vonden het superleuk om te doen. Met de enorme hoeveelheid ingezamelde producten kan de Voedselbank weer een flinke tijd veel mensen helpen. Het inzamelen van voedsel voor arme mensen in de directe omgeving is een diaconale taak voor ons allemaal. God voorziet; laten we delen van Gods liefde en onze naaste helpen.
Marcel van Schaik, Lotte van de Peppel en Han Mulder

Alzheimercafé
Dementie brengt vele wijzigingen met zich mee. Relaties veranderen. Hoe gaan we daarmee om? Christiaan Meyboom van Alzheimer Nederland gaat hierop in tijdens het Alzheimer Café op dinsdag 27 november. Locatie: Het Odensehuis, Hesselink van Suchtelenweg 6b 6703 CT Wageningen. Inloop: 19.00 uur. Programma: 19.30 uur. Einde: 21.30 uur. Aanmelden is niet nodig.
Informatie: Tjitske Binkhorst, 0317-35 87 11.

Schrijven voor Amnesty International
Aan de deur na afloop van de viering van vandaag worden weer nieuwe actiebrieven uitgedeeld van Amnesty International.
  • De Indonesische politie pakte twee boeren op 24 september 2018 op. Ze zouden de nationale vlag hebben beledigd toen ze protesteerden tegen de komst van een kolencentrale in hun dorp in WestJava. Ze kunnen vijf jaar cel krijgen
  • Senator Leila de Lima uit de Filipijnen is fel tegen president Duterte’s bloedige ‘oorlog tegen drugs’. Zij zit sinds februari 2017 vast voor valse aanklachten. Ze kan levenslang krijgen.
  • De Chinese autoriteiten willen dat (voornamelijk islamitische) minderheidsgroepen als Oeigoeren en Kazachen loyaal zijn aan de Chinese staat en de communistische partij en houdt hen op grote schaal vast in heropvoedingskampen om hen te dwingen hun geloof en culturele identiteit te verwerpen.
U kunt op deze zaken reageren door een brief naar de autoriteiten in deze landen te sturen.

Voedselbank
De Voedselbank verzamelt aan het einde van het jaar Douwe Egbertpunten. Mensen kunnen punten inleveren en de Voedselbank dan daardoor pakken koffie uitgeven aan de doelgroep.
U kunt de punten meenemen naar de kerk, dan zorgen wij ervoor dat deze punten bij de Voedselbank terechtkomen.
Namens de gezamenlijke diaconieën van de wijken Johannes en Lukas, Joke de Jong-Jansen, tel. 0317-420167, e-mail:dejongjansen@hetnet.nl