4 november 2018

Zondag 4 november 2018

Collecten: 1 Zending/Kerk in Actie 2 Kerk en Pastoraat

Collecte najaarszending vandaag
Brazilië telt een groot aantal inheemse volken. Als minderheid hebben zij het moeilijk en lijden
onder vooroordelen over hun specifieke leefwijze. COMIN, partner van Kerk in Actie, wil de dialoog
tussen inheemse en niet-inheemse bevolkingsgroepen op gang brengen, zodat wederzijds respect
wordt bevorderd. Deze kerkelijke organisatie ondersteunt inheemse volken op het gebied van gezondheid, onderwijs en landrechten. Sinds januari 2015 is Nienke Pruiksma door Kerk in Actie uitgezonden naar Brazilië en verbonden aan COMIN. Nienke draagt in haar werk bij aan de dialoog. Ze verzorgt onder meer lessen en cursussen en denkt mee over de lesmaterialen. Zo kan ze haar steentje bijdragen aan de uitwisseling en begrip tussen bevolkingsgroepen, zodat mensen erkend worden, ook al leven ze anders. Als schakel tussen Brazilië en kerken in Nederland, kan Nienke hiermee de stem van de inheemse bevolking ook in Nederland laten horen.
Met de opbrengst van de collecte van vandaag steunt Kerk in Actie het werk van Nienke Pruiksma bij COMIN en andere zendingsprojecten. Helpt u mee?
ZWO

Wat is bidden eigenlijk?
Bidden de meest vitale geloofspraktijk volgens Prof. dr. Gerrit Immink, emeritus hoogleraar Praktische Theologie. Het gebed zit immers dicht op het leven en we spreken God aan. Naar aanleiding van zijn boek "Bidden in het besef van Gods tegenwoordigheid" zal hij op donderdag 8 november spreken over vragen als: "Wat is bidden eigenlijk?" en "Is God echt tegenwoordig en merken we daar ook iets van?"
U bent van harte welkom. Plaats en tijd: Bevrijdingskerk, 20.00-22.00

Koffiekring Bevrijdingskerk
Op 8 november wil Marijke van der Giessen ons weer ‘meenemen’ naar bijzondere plekjes in onze veelzijdige en boeiende regio.
Deze keer zal zij een combinatie van foto's en teksten laten horen en zien.
Ze heeft drie series geselecteerd:
  • water, bron van fotoinspiratie
  • ‘de bomen belicht, de bomen gedicht', met eigen geschreven teksten
  • stilte. Dit is dezelfde serie als die van de digitale weekbrief van juli en augustus, de teksten daarbij zullen worden voorgelezen.
Marijke neemt een voorraad kaarten mee voor de verkoop.
De eerst volgende bijeenkomst daarna is 13 december: de adventviering.
Het koffieteam

Gezamenlijke zendingsdienst
Op zondag 11 november wordt de jaarlijkse gezamenlijke zendingsdienst gehouden. Om ook de jongeren bij deze dienst te betrekken is door de wijkkerkenraden van Johannes en Lukas besloten de dienst deze keer ’s ochtends te houden: om 9.30 uur in de Grote Kerk. Voorganger is ds. J.E. de Groot uit Ede (voormalig zendingspredikant), tijdens de dienst wordt aandacht besteed aan het project van Iljo de Keijzer op de Filipijnen.
I.v.m. deze gezamenlijke dienst is er geen dienst in de Bevrijdingskerk.

Hartenwens project, Doet u ook mee?
Dit jaar organiseert de Diaconie voor de derde maal het hartenwens project. Wij willen weer heel veel kinderen gelukkig maken met een leuk cadeau voor sinterklaas. Het gaat om kinderen uit minderbedeelde gezinnen. Op zondag 11 november staan de grote rode harten, met hierop de wensen van diverse kinderen, in de grote kerk, tijdens de gezamenlijke zendingsdienst. Zondag 18 november staan de rode harten in alle drie de kerken. U kunt dan, net als vorig jaar, een kaartje van het hart afhalen, het cadeau wat erop staat kopen (max. €10,-) en dit dan zondag 25 november weer inleveren in de kerk. Wilt u dan op het cadeau het nummer vermelden wat op het kaartje staat, zodat wij weten voor wie het cadeau is. Wilt u wel meedoen, maar bent u niet in de gelegenheid om zelf het cadeau te kopen, staat er bij het rode hart een doos waar u een donatie in kunt doen. Ook dit jaar gaan we weer voor 100 gelukkige kinderen!
Voor vragen kunt u terecht bij Wilma van Brakel, tel. 0317-421953.

De Beraadsgroep Diaconaat en Apostolaat zoekt ondersteuning
Samen kunnen we veel zaken aan.
Helpen waar geen helper is, is het uitgangspunt van de diaconie.
Wilt u uw kwaliteiten delen en veelal praktisch bezig zijn, dan heten wij u van harte welkom binnen onze actieve en gezellige club.
Wilt u meer weten: bel met Joke de Jong-Jansen, tel. 0317-420167 of mail: dejongjansen@hetnet.nl