28 oktober 2018

Zondag 28 oktober 2018

Collecten: 1 Diaconaat en Apostolaat 2 Kerk en Pastoraat

Vandaag is er om 16.30 weer een Vesper in de Grote Kerk.
Deze heeft als titel "Gedenken". Het Johanneskoor zingt gedichten van Ida Gerhardt, Vasalis en Anneke Meiners. Dirigent is Marc Hermsen, Erik Onnink is de pianist. Liturg is ds. Nico Sjoer.
Wees van harte uitgenodigd!!!

Koffieochtend in de Vredehorst
Op 30 oktober is er weer een Koffieochtend in de Vredehorst.
Hartelijk welkom voor iedereen die zin heeft in koffie of thee.
Om 10.00 uur zijn wij aanwezig
Het koffie team Nel en Wil

Collecte najaarszending 4 november.
Brazilië telt een groot aantal inheemse volken. Als minderheid hebben zij het moeilijk en lijden
onder vooroordelen over hun specifieke leefwijze. COMIN, partner van Kerk in Actie, wil de dialoog
tussen inheemse en niet-inheemse bevolkingsgroepen op gang brengen, zodat wederzijds respect
wordt bevorderd. Deze kerkelijke organisatie ondersteunt inheemse volken op het gebied van gezondheid, onderwijs en landrechten. Sinds januari 2015 is Nienke Pruiksma door Kerk in Actie uitgezonden naar Brazilië en verbonden aan COMIN. Nienke draagt in haar werk bij aan de dialoog. Ze verzorgt onder meer lessen en cursussen en denkt mee over de lesmaterialen. Zo kan ze haar steentje bijdragen aan de uitwisseling en begrip tussen bevolkingsgroepen, zodat mensen erkend worden, ook al leven ze anders. Als schakel tussen Brazilië en kerken in Nederland, kan Nienke hiermee de stem van de inheemse bevolking ook in Nederland laten horen.
Met de opbrengst van de collecte van 4 november steunt Kerk in Actie het werk van Nienke Pruiksma bij COMIN en andere zendingsprojecten. Helpt u mee?
ZWO

Dankdag en het inzamelen voor de Voedselbank
De laatste jaren hebben we rond Dankdag voor gewas en arbeid in beide wijken ingezameld voor de Voedselbank. Het is helaas nog steeds nodig dat mensen met weinig inkomen gebruik maken van de Voedselbank. Op deze manier kunnen zij hun week deels doorkomen.
De kratten van de Voedselbank staan tijdens Dankdag op 7 november in de Vredehorst en zondag 11 november in de Grote Kerk tijdens de gezamenlijke Zendingsdienst. Zondag 11 november ’s avonds heeft u de gelegenheid nog wat in de kratten te doen tijdens de avonddienst in de Vredehorst.
De voedselbank heeft een lijstje gegeven waar veel behoefte aan is: Groente en bonen (in blik of glas), rijst, macaroni, bloem, pastasaus (blik of glas), aardappels (zakken max. 2,5 kg), vlees of vis (in blik), soep (in blik, geen pakken), thee, shampoo, tandpasta, wasmiddel, koffie.
Douwe Egberts punten
De Voedselbank verzamelt aan het einde van het jaar Douwe Egbertpunten. Deze punten levert men in en daarvoor ontvangt men pakken koffie voor in de tassen van de Voedselbank.
U kunt de punten meenemen naar de kerk en dan zorgen wij ervoor dat deze punten bij de Voedselbank terechtkomen.
Beide acties worden van harte bij u aanbevolen.
Namens de gezamenlijke diaconieën van de wijken Johannes en Lukas, Joke de Jong-Jansen, tel. 0317-420167, e-mail: dejongjansen@hetnet.nl.

Koffiekring Bevrijdingskerk
Op 8 november wil Marijke van der Giessen ons weer ‘meenemen’ naar bijzondere plekjes in onze veelzijdige en boeiende regio.
Deze keer zal zij een combinatie van foto's en teksten laten horen en zien.
Ze heeft drie series geselecteerd:
water, bron van fotoinspiratie
‘de bomen belicht, de bomen gedicht', met eigen geschreven teksten
stilte. Dit is dezelfde serie als die van de digitale weekbrief van juli en augustus, de teksten daarbij zullen worden voorgelezen.
Marijke neemt een voorraad kaarten mee voor de verkoop.
De eerst volgende bijeenkomst daarna is 13 december: de adventviering.
Het koffieteam

Zendingserfgoedkalender 2019
Sinds 2015 verschijnt jaarlijks de Zendingserfgoedkalender. Een kalender in de traditie van de vroegere
vertrouwde Missie-Zendings-Kalender (MZK). Dit leverde sindsdien vele positieve reacties op, zodat ook voor 2019 - in de traditie van de MZK - de Zendingserfgoedkalender uit wordt gegeven. De afbeeldingen komen dit maal van het Indonesische vakantie-eiland Bali en zijn gemaakt in de stijl van de typisch Balinese traditionele hofschilderkunst. De kalender geeft informatie over het eiland, zending en kerken, het Balinees Hindoeïsme en de typische traditionele schilderkunst die wajang of kamasan stijl wordt genoemd. Kerk in Actie juicht de voortzetting van de MZK traditie toe en beveelt deze van harte bij u aan.
U kunt deze kalender kopen of bestellen bij de uitgang van de kerkzaal voor € 9,- per stuk.