14 oktober 2018

Zondag 14 oktober 2018

Collecten: 1 Rampencollecte 2 Kerk en Pastoraat

Rampencollecte Sulawesi
De afgelopen weken hebben we de verschrikkelijk beelden kunnen zien van de gevolgen van de aardbeving en de tsunami op Sulawesi. Veel mensen hebben de dood gevonden, velen zijn alles kwijtgeraakt en de hulpverlening komt maar langzaam op gang. Afgelopen woensdag was er een landelijke 555 actie op radio en tv. De gezamenlijke diaconieën hebben besloten om vandaag de diaconale collecte voor Sulawesi te bestemmen. Dit is een zogenaamde rampencollecte. Alle giften worden door de diaconie verdubbeld tot een maximum van € 5.000,-. Ook via de bank kunt u steunen, u kunt geld overmaken op het bankrekeningnummer van de diaconie: NL85 RABO 036 7009 277 tnv Diaconie Prot.Gem.Wageningen ovv Sulawesi.

Inzameling voor de Voedselbank tijdens het avondmaal
Komende zondag heeft u de gelegenheid om deel te nemen aan het avondmaal.
Net zoals altijd staat dan de grote mand weer in de hal waarin u kunt delen met diegenen, die noodgedwongen gebruik maken van de Voedselbank.
Droge producten, verzorgingsproducten, producten die niet over de datum zijn worden gevraagd.
Alcohol wordt niet door de Voedselbank verstrekt. Van harte aanbevolen.

ZWO collecte 21 oktober: Filipijnen
De Filipijnse archipel is ruim zevenmaal zo groot als Nederland en er wonen meer dan 100 miljoen mensen. De Filipijnen staan ook bekend als het land waar regelmatig natuurrampen plaatsvinden. Wellicht herinnert u zich de supertyfoon Haiyan uit 2013 nog die verwoestend tekeer ging en waardoor 6300 mensen het leven lieten.
Sinds 2005 is Iljo de Keijzer werkzaam op de Filipijnen, uitgezonden vanuit Wageningen. Zij is coördinator van het theologisch onderwijs bij de alliantie van bijbelgetrouwe christelijke gemeenten, ABCCOP, die door heel de Filipijnen werkzaam is. ABCCOP rust predikanten en kerkelijk werkers toe, maar geeft ook maatschappelijke ondersteuning omdat er veel sociale nood en armoede is in de gebieden waar de kerkelijke gemeenten zijn.
Op 3 oktober heeft de ZWO samen met Iljo, haar thuisfront-commissie, de diaconie, de jongerenleiding en de GZB, besproken hoe we als Protestantse Gemeente te Wageningen het werk van Iljo en ABCCOP op het eiland Samar kunnen ondersteunen. Daar hoort u in de komende maanden meer over.
Op 21 oktober is de collecte bestemd voor het werk van Iljo op de Filipijnen om theologische toerusting te kunnen geven en kerkelijk werkers op te leiden. Uw gebed en financiële steun zijn daarbij onmisbaar.
U kunt geven via de collecte of via een bankoverschrijving naar NL85 RABO 036 7009 277 tav Diaconie Prot.Gem.Wageningen ovv Filippijnen ABCCOP. Alvast dank voor uw bijdrage.
Namens de ZWO, Sander Schot (06-24942653)

Hoe gaan we om met de Islam?
Nu er bijna een miljoen moslims in Nederland woont, is het onontkoombaar ons niet met de islam bezig te houden. Over de islam wordt veel gezegd en geschreven en vaak staat dit in een negatief daglicht. Dat voedt de vooroordelen die er al rond de islam en moslims bestaan. Het Filosofie Café Wageningen stelt dit onderwerp vandaag aan de orde en heeft hiervoor een bijzondere inleider gevonden. Het betreft prof. dr. Jan Peters S.J. van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij studeerde filosofie, theologie en Arabisch in Nijmegen, Beiroet en Leiden en was vervolgens hoogleraar Arabisch en islam. Hij was een persoonlijke vriend van de in 2014 in Homs vermoorde pater Frans van der Lugt. Jan Peters neemt ons mee op een verkenning van de islam vanaf de eerste openbaring aan Mohammed tot in onze eigen omgeving nu. Wegens verbouwing van THUIS vindt de bijeenkomst plaats in de aula van scholengemeenschap Pantarijn, Hollandseweg 9, 6706 KN Wageningen. Aanvang 14.30 uur. Om 14.00 uur bij de inloop en in de pauze is er koffie en thee. WELKOM! Jaap Schouls