16 september 2018

Collecten: 1 Diaconaat en Apostolaat 2 Kerk en Pastoraat

Vorming en Toerusting
Voltooid leven – Medische zorg en vragen rond het levenseinde
Plaatselijk huisarts dokter Joost van Zanten en Nijmeegs theoloog - onderzoeker pastor Annemarieke van der Woude zullen op donderdagavond 20 september om 20.00 uur in de Bevrijdingskerk gezamenlijk meer licht laten schijnen op het onderwerp: Voltooid leven - Medische zorg en vragen rond het levenseinde.
Recente ontwikkelingen in het debat over euthanasie en voltooid leven zullen nader worden besproken. De mogelijkheid bestaat om zowel mondeling als schriftelijk uw eigen vragen rond dit thema naar voren te brengen.
Iedereen is van harte welkom.

Syrië - Zoeken naar vrede
Tijdens de Vredesweek organiseren PAX Nederland en de Stichting Wageningen helpt Syrische vluchtelingen in Irbid een bijzonder programma.
Vier inspirerende verhalen, waarna u kunt meepraten over het thema ‘Syrië - zoeken naar vrede’.
Hans van Holland, schoolleider van basisschool de Bijenkorf, en Anke van Keulen van Lopend Vuurtje, vertellen over de vredesgesprekken die zij afgelopen jaar tot stand hebben gebracht tussen kinderen in Wageningen en kinderen in Irbid, Jordanië.
Priscy Leunis onderzocht de afgelopen maanden of Syrische activisten lichtpuntjes zien op weg naar vrede. Ze gaat vertellen welke.
Evert-Jan Grit van PAX zal laten zien welke strategieën er zijn om aan vrede te bouwen.
Tot slot presenteren studenten van Van Hall Larenstein hun project Soap for Safety, dat ze samen met het buurthuis Hosun in Irbid hebben ontwikkeld. Dit buurthuis wordt elk jaar financieel gesteund door Wageningen.
Tijd en plaats: 20 september van 20 – 22 uur, THUIS, Stationsstraat 32.
Deelname is gratis, maar aanmelding is gewenst via wageningen.irbid@gmail.com. U bent welkom!
Informatie: Wim Haver 06 16 48 47 28.

Coventry gebed
Het wekelijkse Coventry gebed voor Vrede en Verzoening vindt vanwege de Vredesweek op vrijdag 21 september niet plaats op de gebruikelijke plaats en tijd maar om 19u in de Arboretumkerk op de hoek van de Arboretumlaan en August Faliseweg.

Startweekend 2018
Het thema dit jaar is Horen, Zien en Niet Zwijgen!
Het is een doorlopend thema voor jong en oud.
Op zaterdag 22 september is de Bevrijdingskerk open vanaf 14.00 uur voor de inloop. Om 15.00 uur starten de activiteiten voor de jeugd en de jongeren.
Om 17.00 uur is de inloop voor het avondprogramma. We beginnen met een gezamenlijk diner. De bedoeling is dat u wat meeneemt zodat er op die manier een buffet ontstaat. U kunt ook deelnemen zonder iets mee te nemen. Noteer in beide gevallen uw naam op de intekenlijst in de kleine kerkzaal.
Vanaf 19.30 uur, de start van de avondactiviteit, houden we ons bezig met Lectio Devina. Dit is een manier om biddend de Bijbel te lezen. Dit is een oude traditie, met wortels tot in de vroege kerk.
We gaan aan de slag met de tekst van de zondag en in de zondagse feestelijke eredienst zullen de tekstgedeeltes die u hebben geraakt worden meegenomen in de verkondiging.
U, jij kan je aanmelden via brink003@xs4all.nl onder vermelding van middag en of avond en het aantal personen, of via de intekenlijst in de kleine kerkzaal.
Graag zien wij u, jou op het Startweekend.
Frank, Tijn en Teunis

Collecte 23 september
In augustus 2017 zijn de eerste Rohingya de grens overgestoken naar Bangladesh. Ondertussen is het grote vluchtelingenkamp in Coxs Bazar bijna een stad geworden. Ruim 706.000 mensen hebben daar onderdak gevonden en proberen hun leven weer op te pakken. Maar in het kamp worden ze bedreigd door stormen, overstromingen en windstoten.
Zowel in het vluchtelingenkamp in Coxs Bazar, als in de omgeving, wonen veel kinderen. Het is belangrijk dat zij ook leren hoe ze hygiënisch kunnen leven. En zij hebben veel meegemaakt wat kinderen eigenlijk nog niet mee horen te maken. Om dit te verwerken worden er ‘clowns zonder grenzen’ ingezet. Zij leren de kinderen wat hygiëne is, maar proberen ook samen met hen te verwerken wat ze hebben meegemaakt. Op een speelse manier die bij kinderen past. Eeen filmpje hiervan vind je/vindt u op https://youtu.be/KjBGocJKUTk
Op zondag 23 september is er een deurcollecte voor de Rohingya. Ook via de bank kunt u steunen, de gezamenlijke diaconie zal de gaven tot een maximum van 2500 euro verdubbelen. Banknummer diaconie: NL85 RABO 036 7009 277 tnv Diaconie Prot.Gem.Wageningen ovv Rohingya

Koffieochtend Vredehorst
Op 25 september is er weer een koffieochtend en natuurlijk is iedereen van harte welkom .
Om 10 uur zijn wij er weer.
Het Koffieteam Nel en Wil

Alzheimercafé
Muziek heeft een effect op de meeste mensen, of je nu dement bent of mantelzorger. Wat voor effect is dat en hoe kan je dit actief samen toepassen? Esther Hegeman, muziektherapeute bij Vilente, gaat hierop in en geeft diverse praktische voorbeelden tijdens het Alzheimer Café op dinsdag 25 september . Locatie: De Buurtse Bocht, Buurtseweg 3, 6707 EZ  Wageningen. Inloop: 19.00 uur, programma: 19.30 uur, einde:  21.30 uur. Aanmelden is niet nodig. Informatie: Tjitske Binkhorst 0317-35 87 11.

Naar de kerk in Rumah Kita
Een groot deel van de bewoners van verpleeghuis Rumah Kita komt naar de kerkdiensten die in de Kapel worden gehouden. Vrijwilligers zorgen voor het halen en brengen van bewoners (veelal in een rolstoel of met rollator) en houdt tijdens de dienst een oogje in het zeil.
We zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Er zijn vijf teams, dus je bent eens in de vijf weken aan de beurt.
Rumah Kita heeft ook een Beamteam. Als vrijwilliger in het Beamteam maak je de PowerPoint presentatie met de liederen voor de betreffende zondag en bedien je de beamer tijdens de dienst. We zijn dringend op zoek naar één of twee vrijwilligers voor het Beamteam.
Interesse? Neem contact op met Emmy Kwakkel, Geestelijk Verzorger Rumah Kita. Telefoon: Rumah Kita 0317-490900 of privé 425666, mail: e.kwakkel@zinzia.nl.