20 mei 2018

Zondag 20 mei 2018

Collecten: 1 Zending/Kerk in Actie 2 Kerk en Pastoraat

Collecte Pinksterzending.
In het islamitische Bangladesh behoren de christenen tot de armste bevolkingsgroepen. Veel christenen in Bangladesh kunnen nauwelijks lezen of schrijven en ook hun voorgangers hebben weinig onderwijs gehad.
De kerk in het district Mymensingh (MCCP), partner van Kerk in Actie, biedt hulp in allerlei vormen. Op de zondagsschool krijgen kinderen elke week bijbelonderwijs en leren ze tegelijkertijd lezen en schrijven. De volwassenen kunnen ook bijbelonderwijs en alfabetiseringscursussen volgen. Daarnaast biedt de kerk vrouwen bv. naailessen aan, zodat ze vanuit hun eigen huis extra geld kunnen verdienen om hun gezin te kunnen onderhouden. Vrouwen die de training met goed resultaat afronden, krijgen een klein microkrediet om een eigen naaimachine te kopen. Ook worden er microkredieten aan gemeenteleden verstrekt. Ze leren bv. zelf groenten te verbouwen of een koe te verzorgen om zo hun inkomen te vergroten. Op die manier kunnen ze een leven leiden boven de armoedegrens. Vandaag is de collecte bestemd voor het zendingswerk van Kerk in Actie, zoals het werk van MCCP in Bangladesh. De collecte wordt van harte bij u aanbevolen.

30-jarig jubileum van het Charter van Groningen
Dit jaar gedenken we het 30-jarig bestaan van het Charter van Groningen en van INLIA.
In de dertig jaar van het verbond van het Charter van Groningen hebben duizenden kerken in Europa zich ingezet voor vreemdelingen in nood; hebben kerkelijke gemeenschappen omgezien naar kwetsbare mensen. Velen van hen hebben daardoor een veilig bestaan kunnen opbouwen.
Vanaf 7 april tot aan het weekend van 22 t/m 24 juni vindt een kaarsenestafette plaats. Per provincie wordt op een bepaalde zondag een estafettekaars in een centrale kerk ontstoken. Daarvandaan verspreidt het licht zich door de provincie.
Wij steken met Pinksteren een kaars aan, aan de Paaskaars, om zo het licht aan elkaar over te dragen.
De Paaskaars herinnert ons elke zondag aan Jezus Christus, onze Heer, de Opgestane. Hij die zei: ‘Alles wat jullie gedaan hebben voor één van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan’ (Matth 25:40). In het licht van deze woorden van Jezus deden en doen wij, de Chartergemeenschappen en INLIA, ons werk ten behoeve van asielzoekers die geen  helper hebben.

Op 27 mei, zondag Trinitatis, is er om 16.30u weer een Vesper in de Grote Kerk.
De titel van deze Vesper is "Alles in drieën". We vieren die zondag het feest van de Heilige Drie-eenheid, ook wel Drievuldigheidszondag genoemd.
Muzikale medewerking wordt verleend door een blokfluittrio, organist is Dik Sipma, voorganger is ds. Nico Sjoer.

Jaarrekeningen 2017 ter inzage
Op 15 mei heeft de Algemene Kerkenraad de jaarrekeningen 2017 van het College van Kerkrentmeesters en van het College van Diakenen voorlopig goedgekeurd.
De jaarrekeningen liggen nu t/m 25 mei ter inzage op het Kerkelijk Bureau.
(Henny Dolstra, scriba AK)

Informatiegids en namenlijst
Heeft u wijzigingen voor de informatiegids en namenlijst van de PGtW? Geef deze dan voor 1 juni door aan Ebrina Smallegange, Van der Waalsstraat 48, T 0317 426385, E mededelingenlukas@gmail.com.