13 mei 2018

Zondag 13 mei 2018

Collecten: 1 Werelddiaconaat/ZWO 2 Kerk en Pastoraat

Vandaag ZWO collecte: nog één keer voor Colombia
Wie door de sloppenwijken van Bogotá in Colombia loopt, ziet talloze kinderen werken op de markt of in de vuilnis. Ze doen zwaar en gevaarlijk werk, maken lange dagen en hebben te maken met veel geweld. School komt vaak op de laatste plaats. De bevlogen medewerkers van FPT (Stichting Kleine Arbeider) zoeken naar alternatieven voor werk, zodat kinderen veilig zijn en niet te zwaar werk hoeven te doen. Stichting Kleine Arbeider/FPT is een van de projecten die wij gesteund hebben in Colombia als Protestantse Gemeente te Wageningen.
U kunt vandaag geven via de collecte of via een bankoverschrijving naar NL85 RABO 036 7009 277 tav Diaconie Prot.Gem.Wageningen ovv Colombia.

Collecte Pinksterzending
In het islamitische Bangladesh behoren de christenen tot de armste bevolkingsgroepen.
Veel christenen in Bangladesh kunnen nauwelijks lezen of schrijven en ook hun voorgangers hebben weinig onderwijs gehad.

De kerk in het district Mymensingh (MCCP), partner van Kerk in Actie, biedt hulp in allerlei vormen.
Op de zondagsschool krijgen kinderen elke week bijbelonderwijs en leren ze lezen en schrijven. De volwassenen kunnen ook bijbelonderwijs en alfabetiseringscursissen volgen. Daarnaast biedt de kerk vrouwen bv. naailessen aan, zodat ze vanuit hun eigen huis extra geld kunnen verdienen om hun gezin te kunnen onderhouden. Vrouwen die de training met goed resultaat afronden, krijgen een klein microkrediet om een eigen naaimachine te kopen. Ook worden er microkredieten aan gemeenteleden verstrekt. Ze leren bv. zelf groenten te verbouwen of een koe te verzorgen om zo hun inkomen te vergroten. Op die manier kunnen ze een leven leiden boven de armoedegrens.
Met Pinksteren is de collecte bestemd voor het zendingswerk van Kerk in Actie, zoals het werk van MCCP in Bangladesh. De collecte wordt van harte bij u aanbevolen.

Koffie-kring Bevrijdingskerk
Op woensdag 16 mei staat het ‘voorjaars dagje uit’ gepland. Het reisdoel is dan het ‘Oude ambachten- en Speelgoed Museum’ in Terschuur, met stands met vroegere ambachten, winkeltjes en oude beroepen.
De eigen bijdrage bedraagt € 25,- inclusief de ontvangst-koffie ++, de lunch en zo mogelijk een toeristische terugreis.
De bus komt om 9.30u, we vertrekken om 9.45u en we hopen omstreeks 16.00u terug te zijn.
Opgave vooraf is wel nodig. Dat kan per telefoon bij de teamleden: Anneke van Norel (410355), Diny Hoekman (415871), Wil Westeneng (410612) en Bas Leeuwenburgh (411403).
Het koffieteam

Het Johanneskoor
Dit jaar bestaat het Wageningse Johanneskoor vijfentwintig jaar. Het zilveren jubileum wordt  binnenkort gevierd: op zaterdagavond 9 juni is er een feestelijk concert in de Arboretumkerk met als thema: “Om leven dat doorgaat”. Daarin geeft het koor via vijftien zorgvuldig uitgekozen liederen een overzicht van wat het goed kan: getoonzette gedichten vertolken, die aansluiten bij een gevoel of een tekst, vaak ontleend aan de Bijbel.
Kaarten voor het concert kunt u na afloop van deze dienst kopen of bestellen. Bij de koffiehoek staan koorleden met een tafel waar u kaarten direct kunt afnemen of bestellen.