4 maart 2018

Collecten: 1 Werelddiaconaat/ZWO 2 Kerk en Pastoraat

Colombia
Collecte

Vandaag collecteren we voor de projecten voor opvang van ontheemden en voor opleiding van straatkinderen in Bogota. U kunt uw geld ook overmaken naar NL85 RABO 036 7009 277 t.n.v. Diaconie Prot.Gem.Wageningen, o.v.v. Colombia.
Petitie
Amnesty International verzoekt om onderzoek naar de moord op Bernardo Cuero, de nationale aanklager van AFRODES (Nationale Stichting voor Ontheemde Afro-Colombianen) partnerorganisatie van Kerk in Actie in Colombia. Bernardo Cuero werd op 7 juni vorig jaar vermoord in Malambo (Noord-Colombia). Teken de petitie op de koffietafels.
Gebed
Laat ons bidden voor de nabestaanden van alle vermoorde mensen in Colombia, voor vredestichters, dat zij de moed niet verliezen, laat ons zelf vredestichter zijn.

Symbolische bloemschikking
Vandaag, de derde zondag van de veertigdagentijd voor Pasen, komt Johannes 2 : 13 – 22 aan de orde. Daarin lezen wij dat het tempelplein de plek is waar de handelaars in runderen, schapen en duiven en de geldwisselaars het voor het zeggen hebben.
Als verbeelding van deze markt is de grootste glazen accubak van de bloemschikking gevuld met schapenwol, veertjes en de judaspenning.
De kleur paars is het symbool van inkeer en bezinning. Deze kleur komt terug in de ondergrond en de kleur van de tulpen.

Cursus conflict en polarisatie
Op maandag 5 maart start de cursus Conflict en Polarisatie, die georganiseerd wordt vanuit Vorming en Toerusting. Deze cursus is inmiddels al helemaal volgeboekt en het is dus niet meer mogelijk je op te geven of spontaan langs te komen. Vanwege de grote interesse zal de cursus volgend seizoen opnieuw worden georganiseerd.

Donderdag koffieochtend
Op 8 maart is er tijdens de koffieochtend een presentatie over de Ethiopisch Orthodoxe Kerk door dhr. Kwikkel.
De Ethiopisch Orthodoxe Kerk is de tweede oudste christelijke staatsgodsdienst, na Armenië.
Vanaf de jaren vijftig is deze kerk zelfstandig onder de naam Ethiopisch Orthodoxe Tewahedo kerk.
De kerk bleef lang geïsoleerd met eigen liturgie en architectuur en staat onder gezag van Koptische patriarch van Alexandrië.
De presentatie zal bestaan uit uitleg over het ontstaan van de kerk, vooral het vertonen van foto’s van veel van de unieke rotskerken in Noord Ethiopië (Lalibela, Tigray) en een gedeelte van de beroemde obelisken van Aksum.
Het jaarlijkse voorjaarsuitje, tot nog toe in april, is doorgeschoven naar 16 mei. Wellicht is er dan een wat betere temperatuur en een groenere natuur. Wij zijn in gesprek met het ‘Oude ambachten- en speelgoedmuseum’ in Terschuur.
Daardoor is 12 april vrijgekomen, invulling voor die dag is nog in voorbereiding.
Het koffieteam

Collecte Voorjaarszending
Vrouwen in West-Papoea zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig en zeker niet vanzelfsprekend in een maatschappij waar vrouwen nauwelijks opgeleid zijn en  traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis.
Bij het vormingscentrum P3W leren vrouwen lezen en schrijven, volgen ze Bijbelstudies, krijgen ze praktijklessen over gezonde voeding of krijgen ze een vakopleiding. Dankzij deze lessen spelen steeds meer vrouwen een actieve rol in hun lokale gemeenschap en bouwen mee aan kerk en samenleving. Met de collecte van volgende week, 11 maart, steunt u het zendingswerk van Kerk in Actie zoals P3W in West-Papoea. Van harte aanbevolen!

Diaconaal werkbezoek aan Het Passion
Vorming en Toerusting organiseert ook dit jaar weer het diaconaal werkbezoek aan Het Passion op 17 maart 2018. Het Passion heeft een bewogen jaar achter de rug. Er worden weer dak- en thuislozen opgevangen. De begeleiding van de dak- en thuislozen moest opnieuw georganiseerd en gefinancierd worden. Dat is gelukt. Luuk Krol zal ons tijdens het bezoek bijpraten.
We vertrekken rond 8.30 uur vanaf de Bevrijdingskerk en zijn naar verwachting voor 17.00 uur weer terug in Wageningen. We gaan in ieder geval weer werken in de tuin. Je kan je bij mij opgeven tot uiterlijk dinsdag 13 maart.
Dick Verkerk, 06-16164588, verkerkd@xs4all.nl

De Voedselbank zoekt helpende handen
24 maart is er weer een inzamelingsactie bij AH Wageningen voor de Voedselbank.
Vorig jaar hebben de jongeren uit onze gemeente heel veel kratten ingezameld. Petje af voor de inzet.
De Voedselbank organiseert 24 maart, samen met Albert Heijn, weer een inzamelactie, maar komt hiervoor handjes te kort. Wilt u, wil jij bij de ingang mensen vragen iets te kopen voor de Voedselbank (flyer uitdelen) of spullen na de kassa in ontvangst nemen, teken dan in op de volgende vier shifts van twee uren: van 9 tot 11, van 11 tot 13, van 13 tot 15 en van 15 tot 17. Elk dus twee uren en minimaal twee personen.
U/jij kunt zich, graag voor 14 maart, aanmelden bij Hendrik Jan Nederhorst (hjnederhorst@xs4all.nl).

The Passion, 29 maart in de Bevrijdingskerk
Op de avond van Witte Donderdag 29 maart om 20.30 uur komen we bij elkaar in de Bevrijdingskerk (inloop vanaf 20.00 uur) om daar live de televisie-uitzending (EO en NCRV/KRO) van The Passion te gaan meebeleven. The Passion is een actuele muzikale opvoering van de laatste uren van Jezus’ leven, zijn lijden en opstanding. We organiseren dit vanuit de JOK speciaal voor de jongeren van wijken Lukas en Johannes, maar uiteraard is ieder van harte welkom. Fiets gerust na de dienst in de Grote Kerk van 20.00 uur naar de Bevrijdingskerk en sluit je bij de kijkers aan. Er is aan het slot de mogelijkheid van een korte uitwisseling van indrukken. Info: Joost van Buuren (0317-414132, j.buuren8@upcmail.nl).