18 februari 2018

Zondag 18 februari 2018

Collecten: 1 Diaconaat en Apostolaat 2 Pastoraat

Schrijven voor Amnesty International
Aan de deur na afloop van de viering van vandaag worden weer nieuwe actiebrieven uitgedeeld van Amnesty International.
  • De Afro-Colombiaanse leider Bernardo Cuero werd in juni vorig jaar in zijn huis doodgeschoten door twee onbekende mannen. De openbaar aanklager uit Colombia startte een onderzoek, maar er is nog niemand aangeklaagd.
  • Judhishtira Jena en Babula Samal verzetten zich op een vreedzame manier tegen de activiteiten van een staalbedrijf in de oostelijke Indiase deelstaat Odisha. Ze werden in december 2017 opgepakt en kunnen levenslange gevangenisstraf krijgen.
  • De Oeigoerse academicus Ilham Tohti kreeg op 23 september 2014 levenslang wegens ‘separatisme’, terwijl hij juist Han-Chinezen en Oeigoeren met elkaar in gesprek wilde brengen.
U kunt op deze zaken reageren door een brief naar de autoriteiten in deze landen te sturen.

Wijk Eetkring
Donderdag 22 februari is de vierde donderdag van de maand, dus eten we samen in de Bevrijdingskerk.
U bent welkom in de kerk vanaf 17.15 uur. Na een drankje gaan we rond 17.30 uur aan tafel voor de maaltijd. Om onze koks voldoende voorbereidingstijd te geven vraag ik u om u op tijd op te geven. Dat is uiterlijk 12 uur op maandag 19 februari bij Dick Verkerk, 06-16164588 of verkerkd@xs4all.nl.
De kosten per maaltijd bedragen € 4,-. Wat we overhouden gaat naar een goed doel.

Zondagmiddag 25 februari is er om 16.30 in de Grote Kerk weer een Vesper.
De titel van deze Vesper is "Stilte". Het wordt een Vesper waarin motieven van de Veertigdagentijd, de periode van bezinning en toeleven naar Goede Vrijdag en Pasen, terugkomen.
De naam van deze zondag is "Reminiscere", wat betekent: Gedenk uw barmhartigheden.
In deze Vesper zullen wij hierover nadenken tijdens momenten van stilte, teksten en muziek.
Hartelijke groet namens de vesperwerkgroep, Marijke Piepers-Kijne

Alzheimercafé
Als iemand die dementerend is thuis woont, vergt dat veel van de omgeving. Verschillende professionals dienen zich daarbij tegelijkertijd aan. Bij het volgende Alzheimercafé op dinsdag 27 februari komt dit in beeld in een korte film over Mw. Bogers. Na de film gaat Heleen Drijver, de nieuwe gespreksleider van het Alzheimercafé Wageningen, in gesprek om ervaringen, tips en dilemma's uit te wisselen over thuis wonen met dementie. Vanaf februari is er een nieuwe locatie voor het Alzheimer Café Wageningen maar met de bekende gezichten van de gastvrouwen! De locatie is vanaf nu: Odensehuis (Let op!) Hesselink van Suchtelenweg 6b  6703 CT Wageningen. Inloop: 19.00 uur Programma: 19.30 uur. Einde: 21.30 uur. Aanmelden is niet nodig. Informatie: Tjitske Brinkhorst of Louisa Bosker 0317 35 87 11.

Gastenmiddag 55+ wijkgemeente Johannes.
Tijdens de gastenmiddag 55+ gaan we terug in de tijd. Hans Mouthaan, zelf ruim veertig jaar werkzaam geweest in de levensmiddelenbranche, vertelt in een boeiende voordracht over de kruidenierswinkel uit de vijftiger jaren.
Het is een nostalgische lezing die veel herinneringen oproept aan losse stroop, glansstijfsel en boodschappenboekjes.
De verhalen worden ondersteund door gewichten, scheppen, trommels en manden uit de oude kruidenierszaak.
Tijd en plaats: 28 februari in de Vredehorst.
Het programma ziet er als volgt uit:
14.00 uur  Inloop met koffie/thee
14.30 uur  Aanvang middag, opening en meditatie door ds. Versluis
15.00 uur  “De Dorpskruidenier vertelt van vroeger”, met pauze
17.00 uur  Broodmaaltijd
18.00 uur  Afsluiting door ds. Groeneveld
Deze middag is geheel gratis. Zoals gebruikelijk wordt er wel bij de uitgang een collecte gehouden voor de gemaakte onkosten. Gemeenteleden van Lucas en gasten zijn ook van harte welkom op deze middag die door wijkgemeente Johannes wordt georganiseerd.
Aanmelden bij: Marjan van der Boon (0318-414305, marjanvanderboon@outlook.com) of Hinke van Dijk (0317-422745, janenhinkevandijk@gmail.com)

Voorlopige opbrengst Actie Kerkbalans 2018  “GEEF VOOR JE KERK”
Afgelopen zondag is aan de gemeenteleden meegedeeld dat de eerste voorlopige telling was uitgekomen op een bedrag van € 370.220,72. Ten opzichte van de eerste telling 2017 was dit € 9.519,73 lager.
Deze week heeft de tweede telling plaatsgevonden.
Het resultaat van deze telling is dat er voor 2018 voorlopig een bedrag van € 383.586,22 is toegezegd. Dit is gemiddeld € 316,75 per bijdrage. Dat is € 19,19 meer dan in 2017.
Ondanks het feit dat het gemiddelde per toegezegde bijdrage meer is, is het bedrag ad. € 389.250,-- dat voor 2018 begroot is, nog niet bereikt.
Het College van Kerkrentmeesters is toch dankbaar dat dit resultaat is bereikt, ondanks dat velen van ons er in 2018 financieel er niet op vooruit gaan. Wij willen u dan ook heel hartelijk bedanken voor uw toezegging.
Tevens willen wij de vele vrijwilligers, betrokken bij de actie Kerkbalans 2018, bedanken voor hun inzet. Zonder hen zou het niet gelukt zijn.
In de komende maanden zult u via Om de Kerk op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen met betrekking tot de opbrengst van de actie Kerkbalans 2018.
Namens het College van Kerkrentmeesters en Cie. Geldwerving, Jan Bakker, voorzitter

Let op !! Toezegging kerkbalans 2018
Heeft u gekozen voor een automatische incasso voor het jaar 2018 in 12 termijnen? Denkt u er dan aan om het bedrag van de maand januari zelf over te maken.
Wij kunnen in de maand januari niet automatisch incasseren!
Dit voorkomt aan het eind van het jaar een herinnering.