5 november 2017

Zondag 5 november 2017

Collecten: 1 Zending/Kerk in Actie 2 Pastoraat

Collecte Najaarszending
Sinds augustus 2013 zijn Tjeerd de Boer en zijn vrouw Kathleen Ferrier door Kerk in Actie uitgezonden naar Hong Kong (China). Tjeerd geeft er les aan het Luthers Theologisch Seminarie (LTS). Dit seminarie leidt studenten op tot predikant of theologiedocent en rust daarnaast leken toe. Momenteel studeren er ruim 560 studenten uit Hong Kong, China en andere Aziatische landen. Door in Hong Kong een goede theologieopleiding aan te bieden, hoeven deze studenten niet naar het Westen en kunnen ze enigszins betaalbaar verder studeren binnen hun eigen Aziatische context.
Tjeerd en Kathleen geven samen het vak Kerk en Samenleving. Dit spitsen zij toe op de landen waar de studenten vandaan komen. Tjeerd geeft niet alleen les, maar onderhoudt ook contacten met kerken en christenen in China. Zo bouwt de Protestantse Kerk in Nederland een band op met kerken in China. Doet u ook mee? Vandaag wordt er gecollecteerd voor Kerk in Actie. Kerk in Actie steunt het werk van het LTS in Hong Kong in 2017 met € 70.000,-. Dankzij u kan Kerk in Actie het werk van het LTS en andere zendingsprojecten blijven steunen.

Afscheid en dank
Vandaag, 5 november zal ik afscheid nemen als voorganger van Rumah Kita. Ruim 40 jaar mocht ik betrokken zijn bij het toenmalig Dennenrust en de laatste jaren bij Rumah Kita. Eerst in de functie van ouderling en in het pastoraat, en later als voorganger.
Het is een tijd om dankbaar op terug te kijken. Het geloof heeft mij altijd de Geestkracht gegeven om dit werk met inspiratie en plezier te doen.
Graag wil ik mijn dank uitspreken aan allen die mij daarin hebben gesteund, en in het bijzonder mijn (inmiddels overleden) echtgenoot Henk Kingma, die mij alle ruimte heeft gegeven om mijn studie Theologie te kunnen voltooien.
Neeltje Kingma

Donderdag koffieochtend
Op 9 november zal Leo Eppink een tweetal presentaties geven. Een presentatie over de historie van logement ‘Waer de Waereldt uithangt’ en een presentatie over de ontwikkeling van de omgeving van ‘Tapperij aan de Brug’, later bekend als café Mies Quint en thans als ‘Onder de Linden’. Tijd en plaats: 10.00 uur - 11.30 in de zijzaal van de Bevrijdingskerk. Hierbij iedereen van harte uitgenodigd. Het koffieteam

Hartenwensproject
Dit jaar willen we weer kinderen van minderbedeelde gezinnen gelukkig maken. Daarom is er weer het Hartenwensproject. Op 5 november en 12 november staat het grote rode hart weer in de kerk, met daarop  wensen van diverse kinderen. U kunt net als vorig jaar een kaartje van het hart afhalen, het cadeau wat erop staat (max. € 10) kopen en dit 19 november weer inleveren in de kerk. Wilt u dan op het cadeau het nummer vermelden dat op het kaartje staat, zodat wij weten voor wie het cadeau is. Wilt u wel meedoen, maar bent u niet in de gelegenheid om zelf het cadeau te kopen, staat er bij het rode hart een doos waar u een donatie in kunt doen. Wij hopen dit jaar 100 kinderen blij te maken. Voor vragen kunt u terecht bij Wilma van Brakel, T 421953.

Wereldmaaltijd
Op donderdag 9 november organiseert de werkgroep Kerk en Schepping een wereldmaaltijd. Dat is een voedzame maaltijd waarin per persoon niet meer ingrediënten zijn gebruikt dan beschikbaar zijn bij een eerlijke voedselverdeling wereldwijd. U bent van harte welkom om mee te eten. Iedere deelnemer wordt gevraagd zelf iets voor de maaltijd mee te brengen. Het moet bij voorkeur gaan om een product uit de streek en van het seizoen, dat duurzaam, bijvoorbeeld biologisch, is geproduceerd. Met alle meegebrachte producten wordt dan een buffet ingericht.
De wereldmaaltijd wordt gehouden in het Inloopcentrum Markt 17. De inloop is vanaf 17.30 uur. De maaltijd begint om 18.00 uur en wordt rond 20.00 uur afgesloten. Graag horen we van tevoren van de deelnemers wat de inbreng voor de maaltijd zal zijn. Aanmelden kan tot 7 november bij Wim te Winkel (T 06-13693138 / E wim.te.winkel@planet.nl).

Vorming en toerusting (1)
Waarvoor stierf Jezus? De traditionele uitleg is: tot verzoening van onze zonden. In zijn boek “Jezus’ dood” onderzoekt Dr. Ab Ridder de begrippen “verzoenen”, “bevrijden” en “redden” in verband met de kruisdood. De auteur komt dan tot een alternatieve interpretatie van Jezus’ dood.
Op dinsdag 7 november wordt dit boek besproken door Ds. Gert Dekker in de Bevrijdingskerk, aanvang 20 uur. U bent van harte welkom.
Vorming en toerusting (2)
Joost Zwagerman - Wakend over God
De avond waarop de gedichtenbundel van Joost Zwagerman "Wakend over God" wordt besproken is verplaatst van 8 november naar woensdag 29 november
Plaats en tijd: Bevrijdingskerk, 20.00-22.00 uur

Zendingsdienst
Zondag 12 november is er vanaf 18.30 uur in de Grote Kerk een zendingsdienst m.m.v. ds. Inge Landman.
Thema: Geloven in Verzoening – werken in Colombia! (m.b.v. contextueel Bijbellezen)
Na afloop van de dienst is er koffie, thee, uitleg en gelegenheid tot vragen stellen aan ds. Landman.
Inge Landman heeft drie jaar in Colombia gewoond. Zij werkte voor het project Geloven in Verzoening. Dit project wil aan vrede helpen bouwen door samen verhalen uit de bijbel te lezen en die te vertalen naar de huidige situatie.
Wij hopen velen van u/jullie te mogen verwelkomen in deze bijzondere zendingsdienst georganiseerd door de commissie Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking

Digitale nieuwsbrief
De Protestantse wijkgemeente Lukas heeft een digitale nieuwbrief. Hierin staat ander nieuws dan in deze Mededelingen.
Als u zich op de digitale nieuwsbrief wil abonneren, stuur dan een mail naar: fpl.vandenberg@gmail.com
met:
- aanhef
- naam (voor- en achternaam)
- mailadres
Schrijf in het onderwerp van de mail dat het gaat om de aanmelding voor de digitale nieuwsbrief.