1 oktober 2017

Zondag 1 oktober 2017

Collecten: 1 Israëlzondag 2 Pastoraat

Diaconale collecte voor het Bethlehem Bible College
De diaconale collecte vandaag, Israëlzondag, is bestemd voor het Bethlehem Bible College waar via Kerk in Actie Ilja en Marleen Anthonissen-van der Louw werken. Begin 2014 zijn zij uitgezonden naar Jeruzalem, samen met hun kinderen Marieke en Niels. Ze zijn er pastoraal werker bij de Lutherse Redeemer Church en onderwijsadviseur bij het Bethlehem Bible College. Een belangrijk doel binnen hun werk is om bruggen te bouwen tussen Nederlandse en lokale gelovigen.
U kunt uw gave ook overmaken op banknr. NL85 RABO 0367 0092 77 t.n.v. Diaconie Prot.Gem.Wageningen o.v.v. Bethlehem Bible College.

Noodhulpactie Sint Maarten via de bank
Zoals u allemaal weet is Sint Maarten ernstig getroffen door de orkaan Irma. Er is heel veel schade en het grootste deel van het eiland ligt in puin. Voedsel en water zijn schaars. Kerk in Actie en het Christelijk Noodhulpcluster hebben daarvoor geen extra actie opgezet. Alle giften gaan naar het Rode Kruis dat de noodhulp aan Sint Maarten en andere eilanden coördineert. De diaconie heeft geen extra collecte voor Sint-Maarten gepland maar als u uw bijdrage op de bankrekening van de diaconie stort vóór 30 september, dan verdubbelt de gezamenlijke diaconie de opbrengst tot een maximum van € 2500,- en stuurt dit door naar het gironummer van het Rode Kruis.
Het bankrekeningnummer is NL 85 RABO 036 700 9277 t.a.v. Diaconie Prot. Gem. Wageningen, o.v.v. Sint Maarten.

A1. Luther: een nieuwe ontdekking? - Voordracht door Mgr Joris Vercammen
‘Hervorming’ is met het hart van de kerk meegegeven. God de schepper is toch een voortdurend hervormer? De hervormer Luther bevindt zich dus in uitstekend gezelschap. Protestanten maar ook katholieken moeten Luther opnieuw ontdekken: als de christen die de kerk terug wilde roepen naar haar oorsprong, het evangelie van barmhartigheid en genade.
Dr. Joris A.O.L. Vercammen (1952) is sinds 2000 oud-katholiek aartsbisschop van Utrecht.
Hij studeerde pedagogische wetenschappen en theologie. Hij promoveerde aan de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht in 1997 op het onderwerp 'Kerkopbouw'.
Datum: dinsdag 3 oktober, plaats en tijd: Bevrijdingskerk, 20.00-22.00 uur

Op 8 oktober is er om 16.30 u weer een Vesper in de Grote Kerk.
Deze heeft als titel ( Martin) Luther ( King).  2017 is het Lutherjaar. Op 31 oktober 1517 spijkerde Martin Luther zijn 95 stellingen op de deur van een kerk in Wittenberg. Die gebeurtenis wordt beschouwd als het begin van de Reformatie en het ontstaan van het protestantisme.
In de geschiedenis zijn meer momenten waarop een ontwikkeling in gang werd gezet die van enorme invloed is geweest. Aan een ervan is de naam van een andere Martin Luther verbonden, die van Martin Luther King.
Een overeenkomst tussen hen beiden is dat ze heel puntig en diepzinnig konden formuleren. Daar horen we voorbeelden van.
Ze zongen allebei graag en veel. Gezangen en spirituals. Dat gaan we ook doen op 8 oktober. We shall overcome!
Verder wordt de cantate "Erschlinget uns, ihr sanfte Friedensbande" van Georg Philipp Telemann uitgevoerd. U bent van harte uitgenodigd!

Koffie ochtend
Zoals eerder vermeld willen wij elkaar vanaf oktober weer ontmoeten in de kerk-zijzaal. Dit jaar op 12 oktober, 9 november en 14 december, steeds van 10 uur tot ongeveer 11.30 uur.
Op 12 oktober zal Marijke van der Giessen ons meenemen naar de Rijnoevers tussen Renkum en Rhenen.
Dit alles d.m.v. een foto presentatie (met toelichting) over alle seizoenen van het jaar.
De invulling van de overige twee data zijn nog in voorbereiding. Het koffieteam

Jaarlijkse pannenkoekenactie
De ZWO-commissie organiseert ook dit jaar weer een pannenkoekenactie. De opbrengst gaat naar het werk van Iljo de Keijzer. Kom langs bij het Inloophuis Markt 17 op zaterdag 28 oktober tussen 10:00 u en 14.00 u om aan een van de gezellige tafeltjes in het Inloophuis te genieten van een spek- of kaaspannenkoek. Ook kunt u dan naturel pannenkoeken afhalen die u vandaag of op 22 oktober kunt bestellen bij de uitgang van de kerk.

Kunst in de kerk
In juni hebben we het zomerthema ’Samen’ al aangekondigd. U had de vrijheid om van alles wat ’samen is’ te fotograferen. Zoals mensen, bloemen, bomen of dieren. Helaas hebben we nog weinig foto’s binnen, dus geven we nog een kans om een foto af te geven bij één van ons. We vragen u om een afdruk van 30 bij 45 cm in te leveren, dit vanwege de passe-partouts die we gebruiken. De achterwand van de Bevrijdingskerk is niet beschikbaar, maar we zoeken een alternatieve plaats in de zijzaal en de gang. De foto’s blijven uw eigendom, na afloop van de expositie kunt u ze weer terug krijgen. De foto kunt u tot maandag 2 oktober inleveren bij Bea de Waard 413261, Gelske Kwikkel 421944 of Marijke van der Giessen 426657

Voedselbank excursie
In de week van dankdag willen we als diaconie dit jaar extra aandacht besteden aan het werk van de Voedselbank. Op dankdag hopen we weer voedsel en andere producten in te zamelen voor de Voedselbank. Op vrijdag 3 november organiseert de gezamenlijke diaconie van de wijkgemeentes Johannes en Lukas ’s avonds een excursie naar de Voedselbank. Wilt u graag eens een kijkje nemen hoe de Voedselbank werkt, noteer dan alvast de datum in uw agenda. Nadere informatie volgt. U kunt zich alvast aanmelden bij Han Mulder: hanmulder1979@hotmail.com, 06-30346542 of Joost van Buuren: j.buuren8@upcmail.nl.