19 maart 2017

Zondag 19 maart 2017  2017

Collecten: 1 Diaconaat en apostolaat 2 Pastoraat

Symbolische bloemschikking
Op de derde zondag van de 40 dagentijd vandaag (Oculi: ogen) bereiden de tieners van JOK de dienst voor. Zij hebben gekozen voor het thema Vrede.
In de Bijbellezing  Exodus 34 krijgt Mozes de opdracht twee stenen platen uit te hakken voor de wet van het Verbond. In het Lucasevangelie spreekt Jezus de menigte toe over het uitdrijven van boze geesten.
Voor de symbolische bloemschikking  wordt het hoofdthema Vrede verbeeld met witte rozen. De wet geeft regels, houvast en verbondenheid. Dat komt tot uitdrukking in het weefsel van de bloemenkrans. We zien de verbeelding van boze geesten in de toevoeging van zwart geschilderde skeletblaadjes.

Eetkring
Op 23  maart is het de vierde donderdag van de maand en komt de Eetkring weer bij elkaar in de Bevrijdingskerk.
Om 17.15 uur beginnen we met een drankje. De maaltijd begint om 17.30 uur.
De kosten van de maaltijd zijn € 4,-. Daarvan gaat 50 cent naar de Voedselbank.
Als u mee wilt eten, kunt u zich voor maandag 20 maart 12 uur opgeven bij Rieke Bosch T 424543.

Het Passion, diaconaal werkbezoek,
Op 25 maart is het diaconale werkbezoek aan Het Passion: we gaan werken in de tuin of doen andere noodzakelijke klussen. Vertrek 8.30 uur bij de Bevrijdingskerk; retour voor 17.00 uur. Het Passion verzorgt koffie, lunch en thee. Vervoer wordt geregeld. U kunt zich bij opgeven bij mij, Dick Verkerk, E verkerkd@xs4all.nl, T 06-16164588 (let op gewijzigd!)
Namens Diaconaat & Apostolaat, Dick Verkerk

Discussie Racisme en Discriminatie
Ter gelegenheid van de Dag tegen Racisme en Discriminatie organiseert de Interculturele Werkgroep Wageningen een discussieavond op zaterdag 25 maart om 20.00 uur in het Huis van de Wijk De Nude, Kortestraat 2. De sterke groei van het aantal moslims in Nederland in de laatste decennia blijkt racistische en discriminerende reacties uit te lokken. Tegelijk is er soms van een beperkte integratie sprake. De Werkgroep probeert nu met iedereen die zich bij deze problematiek betrokken voelt, tot gezamenlijke uitwisseling en zo mogelijk tot onderlinge verbinding te komen. Dit onderwerp kan ons niet koud laten; geen onderscheid tussen Griek of Jood, slaaf of vrije, zegt de Galatenbrief (3:28). De Islamoloog Shervin Nekuee (Teheran, 1968) neemt het voortouw in de discussie. U bent welkom! Inloop 19.30 uur. Jaap Schouls

Virtuele Diaconale Klimaatstraat Wageningen
We zijn begonnen aan de eindsprint. Na 31 maart is bekend hoe de stand van zaken is. Op dit moment staat de scorelijst op zwart en kunnen we alleen ons eigen resultaat bekijken.
De warmtecamera is zowat aan het einde van de tournee. Komende week staat er nog één persoon op de planning om te kijken hoe energiezuinig het huis is. Mocht u de warmtecamera nog willen gebruiken, dan kunt u zich nog aanmelden. U heeft nu de kans.
Voor de deelnemers aan onze Klimaatstraat komt er nog een professioneel warmtebeeld van het huis. Dit hebben we gewonnen en zal voor 31 maart plaatsvinden.
Mocht jij nog een ingevuld boekje van de kinderwedstrijd hebben, lever dit dan uiterlijk 26 maart in bij de kindernevendienst of bij Joke de Jong. We lezen heel graag wat jij bedacht hebt om de kerkgebouwen energievriendelijker te maken. Na 31 maart worden de prijswinnaars bekend gemaakt en je kunt hele leuke prijzen winnen.
Vandaag hebt u de mogelijkheid om uw energiejaarrekening te vergelijken. Op deze manier kunt u bespreken hoe u eventueel energie kunt besparen en aan anderen tips meegeven. Heeft u uw energierekening niet bij u en wilt u toch meedoen? Dat kan. De jaarrekeningen van de kerkgebouwen zijn aanwezig en met elkaar kunnen we bespreken hoe we de energiekosten kunnen verminderen. U ben van harte welkom na de dienst in de consistorie.
Wilt u meer weten dan kunt u mailen naar Joke de Jong, T 0317-420167, E dejongjansen@hetnet.nl

Noodfondscollecte Filipijnen
Afgelopen jaar heeft een hevige brand gewoed op de plaats waar Iljo de Keijzer (Filipijnen) haar project was begonnen. Ruim 6000 mensen raakten daarbij hun huis kwijt, drie mensen kwamen daarbij om. Een multifunctioneel gebouw, een kleuterschool, het kerkgebouw en een kantoor raakten zwaar beschadigd. Vandaag wordt er in de drie wijkgemeentes gecollecteerd voor de wederopbouw van het dorp. Ik beveel deze collecte van harte bij u aan! Geef gul, want de diaconie verdubbelt de opbrengst tot een maximum van € 2.500,-. U kunt ook een gift overmaken op
NL 85RABO0367009277, 0nder vermelding van noodfondscollecte Iljo t.n.v. Diaconie Prot. Gem. Wageningen
Erik Albers, diaken Markus, namens ZWO

Alzheimer Café
Bij het omgaan met Alzheimerpatiënten ontstaan gemakkelijk gevoelens van tekort en onzekerheid. Hoe kunnen we het beste daarmee omgaan?
Dit onderwerp is aan de orde bij het volgende Alzheimer Café op dinsdag 28 maart. Vanuit Indigo zijn enige deskundigen aanwezig. U bent
 welkom van 19.30-21.30 uur in de Buurtse Bocht, Buurtseweg 3, Wageningen.
Inloop vanaf 19.00 uur. Informatie
 0317 468818 of 06 230 316 48.

Inleveren mededelingen, voorzien van naam en telefoonnummer van de afzender, bij
Ebrina Smallegange, Van der Waalsstraat 48, T 0317 426385, E mededelingenlukas@gmail.com. Ook voor wijzigingen in de informatiegids!