12 maart 2017

Zondag 12 maart 2017  2017

Collecten: 1 Zending/Kerk in Actie 2 Pastoraat

Collecte Voorjaarszending Steun gezinnen in Guatemala!
In Guatemala is veel criminaliteit en corruptie. Conflicten worden vaak opgelost met geweld en de sociale en economische ongelijkheid is groot. Red Paz, partnerorganisatie van Kerk in Actie, zet zich in voor een vreedzame samenleving in Guatemala. Dit doet zij door het geven van cursussen aan mensen die conflictsituaties binnen gezinnen, gemeenschappen en kerken op willen lossen.
Het cursus aanbod bestaat uit: 'conflict oplossen', 'goed burgerschap', 'mensenrechten' en 'spiritualiteit'.
Bij alle cursussen is de Bijbel een belangrijke inspiratiebron. De collecte op 12 maart is bestemd voor het zendingswerk van Kerk in Actie zoals Red Paz in Guatemala. Van harte aanbevolen.

Vesper
Op zondag 12 maart om 16.30 is er in de Grote Kerk weer een Vesper, deze keer is het thema "Magnificat ".
Dat lied klinkt die middag in verschillende toonaarden. Het Magnificat is misschien wel één van de oudste verzetsliederen ter wereld. De tekst ervan gaat terug op een Hebreeuws vrouwenlied, het lied van Hanna. Daarin wordt de onstuitbare vechtlust van mannen aan de kaak gesteld, en "wie in de goot getrapt is, wordt weer op z'n benen gezet". Maria, de moeder van Jezus zingt Hanna's lied na, dat is het Magnificat.
Behalve een verzetslied is het ook een lied van vrede en vertrouwen. In kloosters en kathedralen wordt het al eeuwenlang dagelijks gezongen. Dat is nodig......
Liturg in de Vesper is ds. Nico Sjoer. De Edese cantor-organist Dick Troost heeft de muzikale leiding. Instrumentaal en vocaal klinkt het Magnificat. Van harte welkom! En gezien de grote drukte bij de Vesper in februari: kom op tijd!

Before the flood
Op maandagavond 13 maart wordt door de Taakgroep Kerk & Milieu in Bennekom de film ´Before the Flood´ vertoond. Acteur Leonardo di Caprio bezocht gebieden die nu al ernstig lijden aan de gevolgen van de opwarming van de aarde en hij sprak met wereldleiders. Na de film gaan we met elkaar in gesprek onder leiding van weerman Reinier van den Berg. Aanvang: 19.30 uur, plaats: de Brink (grote zaal) in Bennekom.

Virtuele Diaconale Klimaatstraat Wageningen
We zijn de laatste weken van de Klimaatstraat 2017 ingegaan en beginnen aan de eindsprint.
We zijn bij de laatste 100 geëindigd en hebben een warmtebeeld voor alle deelnemers gewonnen.
Hoe dat in zijn werk gaat is nog niet duidelijk, maar de deelnemers ontvangen binnen kort bericht hierover.
Afgelopen zondag is er een foto van de fietsers naar de kerk gemaakt.
Zondag 19 maart willen we na de kerkdienst energierekeningen vergelijken. U kunt uw eigen jaarrekening meenemen en vergelijken, maar we kunnen gelijk ook kijken naar de jaarrekening van onze kerkgebouwen en bedenken wat we hierop kunnen bezuinigen. Op deze manier kunnen we van elkaar leren hoe we (misschien) zuiniger met energie om kunnen gaan. Na de dienst graag melden bij de consistorie. Voor meer inlichtingen kunt u contact opnemen met Joke de Jong-Jansen, E dejongjansen@hetnet.nl, T 420167.

Het Passion, diaconaal werkbezoek,
Op 25 maart is het diaconale werkbezoek aan Het Passion: we gaan werken in de tuin of doen andere noodzakelijke klussen. Vertrek 8.30 uur bij de Bevrijdingskerk; retour voor 17.00 uur. Het Passion verzorgt koffie, lunch en thee. Vervoer wordt geregeld. U kunt zich bij opgeven bij mij, Dick Verkerk, E verkerkd@xs4all.nl, T 06-16164588 (let op gewijzigd!) Namens Diaconaat & Apostolaat, Dick Verkerk

Oproep bezorgers voor het kerkblad “Om de Kerk”
We zijn opzoek naar een bezorger voor het kerkblad Om de Kerk.
Wie heeft er zin om een zakcentje bij te verdienen?  Er is een wijkje vrijgekomen in de omgeving Diedenweg / Grintweg: we hebben op korte termijn een bezorger nodig. Eenmaal per maand komt het kerkblad uit en de te bezorgen kerkbladen worden bij je thuis bezorgd.
Informatie: het kerkelijk bureau, E protgemwag@gmail.com, di t/m vr. van 9.00 tot 12.00 uur: T 0317 412207.

Inleveren mededelingen, voorzien van naam en telefoonnummer van de afzender, bij Ebrina Smallegange,
Van der Waalsstraat 48,
T 0317 426385, E mededelingenlukas@gmail.com. Ook voor wijzigingen in de informatiegids! Mededelingen, niet langer dan 150 woorden, sturen vóór donderdag 18.00 uur.